بهینه سازی سایت

روش های پنهان کردن مطالب سایت از دید گوگل

جلوگیری از ایندکس پیج در صفحات سایت

هدف از سئو و بهینه سازی سایت ، به معرض دید گذاشتن سایت می باشد. در مقوله ی سئو ، سعی میشود که بیشتر از پیش کاربر از طریق گوگل به سایت و صفحات آن دسترسی داشته باشد . اما در این بین ممکن است که نیاز داشته باشید که سایت یا بخش هایی از آن در گوگل نمایش داده نشوند. در این صورت باید اقدام به انجام یکسری تغییرات کنید که در این نوشته از کافه سئو به راه های جلوگیری از نمایش دادن صفحات سایت وردپرسی شما در گوگل خواهیم پرداخت .

ایندکس به چه معناست ؟

گوگل دو مفهوم به نام crawl و index دارد که در سئو از اهمیت بسیار بالایی برخوردار می باشند. زمانی که ربات گوگل وارد سایت شما می شود ، اقدام به crawl صفحات سایت می کند. سپس با توجه به ویژگی های صفحه ، آن صفحه را ایندکس خواهد کرد. اگر صفحه ایندکس شود ، در گوگل می توانید آن را مشاهده کنید. راه ساده ی تست ایندکس صفحات در گوگل استفاده از site: می باشد. بدین صورت که در قسمت سرچ تایپ میکنید :

Site:yoursite.com/page1/

پس از سرچ اگر صفحه در نتایج نمایش داده شد ، بدین معناست که صفحه به خوبی توسط گوگل ایندکس شده است. در صورتی که دسترسی به سرچ کنسول داشته باشید از ان طریق نیز میتوانید اقدام به چک ایندکس شدن یا نشدن صفحات مختلف کنید.

در مقابل عبارت index عبارتی به نام noindex وجود دارد. بدین معنا که “صفحه ایندکس نشود” در واقع noindex یک تگ می باشد که به صورت rel=”noindex” در هدر کدهای صفحه نمایش می دهد. گوگل و موتورهای جستجو با مشاهده ی این تگ در هدر سایت ، متوجه میشوند که تولید کننده صفحه درخواست ایندکس نشدن این صفحه را داده است و در نتیجه صفحه را کراول میکنند ولی ایندکس نخواهند کرد.

کراول توسط گوگل

روش های نوایندکس کردن صفحه در وردپرس :

حال که با مفهوم ایندکس و نوایندکس آشنا شدیم، روش هایی را بیان خواهیم کرد که به راحتی بتوانید صفحات خودتان را از دید گوگل پنهان کنید.

چندین روش مختلف برای نو ایندکس کردن صفحات پنهان کردن آنها در صفحه سرچ گوگل وجود دارد که برخی نیاز به استفاده از افزونه ها و برخی نیز با استفاده از کدنویسی قابل انجام است. در این نوشته هر دو مورد را به صورت کامل آموزش میدهیم.

استفاده از افزونه یوهاست سئو  برای پنهان کردن صفحات در گوگل :

یکی از ساده ترین راه ها ، استفاده از قابلیت ویژه ی افزونه ی youst می باشد. پس از مراجعه به برگه ویرایش صفحه ، وارد بخش تنظیمات افزونه Youst در آن صفحه شوید . بر روی advanced  یا پیشرفته کلیک کنید .

گزینه ی “به موتورهای جستجو اجازه نمایش برگه/صفحه در نتایج جستجو را میدهید؟” را روی خیر قرار دهید. همچنین پیشنهاد میشود ” موتورهای جستجو باید لینک های موجود در برگه را دنبال کنند” را نیز روی خیر قرار دهید.

صفحه را سیو کنید. به همین راحتی ! این صفحه نو ایندکس شد !

استفاده از robots.txt :

استفاده از فایل robots.txt برای پنهان کردن صفحات جستجو از دید موتورهای جستجو ، مقداری فنی تر می باشد . در این روش ابتدا باید به فایل robots.txt دسترسی پیدا کنید.

ممکن است در بسیاری از سایت ها بخصوص سایت های تازه تاسیس این فایل اصلا وجود نداشته باشد . به منظور چک این موضوع این ادرس را تایپ کنید :

Yoursitename.com/robots.txt

اگر صفحه لود شد ، بدین معناست که صفحه ی مدنظر موجود می باشد و در غیر این صورت باید این فایل را ایجاد کنید.

فرض میکنیم که فایل مدنظر موجود می باشد. در این صورت ، ابتدا وارد هاست خود شوید و وارد پوشه ی روت اصلی سایت شوید .

در این قسمت فایل مربوطه را انتخاب کنید ، روی آن کلیک راست کنید و Edit را بزنید (در این جا من فرض کردم که شما مستقیما از طریق سی پنل یا دایرکت ادمین وارد روت سایت شده اید. اگر از طریق FTP وارد این قسمت میشود، فایل را ابتدا دانلود کنید و سپس پس از اعمال تغییرات آن را مجددا اپلود و به جای فایل مذکور جایگذاری کنید)

اگر به فرض صفحه ی مدنظر شما به صورت زیر باشد :  

http://www.yoursite.com/hidepageongoogle/

در صفحه ی باز شده برای Robots.txt یک خط به شکل زیر اضافه کنید : 

Disallow: /hidepageongoogle/

صفحه را ذخیره کنید .

با این تغییر گوگل در هنگام بررسی صفحه ی مربوطه متوجه خواهد شد که شما صفحه را از طریق Robots بسته اید و اجازه ی ایندکس این صفحه را نداده اید.

نو ایندکس کردن در گوگل

چه زمانی نیاز به بستن صفحات در گوگل داریم ؟

موارد مختلفی وجود دارد که ممکن است در آنها نیاز به بستن صفحات خود در نمایش نتایج گوگل داشته باشید . برای مثال صفحه ی خرید نیازی به ایندکس شدن ندارد. یا صفحه ی پرداخت ، صفحه ی سبد خرید و … که داده های انها به صورت مکرر و برای هر کاربر مجزا می باشد ، اصولا نباید ایندکس شود.

از سویی دیگر ممکن است کمپین تبلیغاتی داشته باشید و مایل به ایندکس شدن لندینگ های تولیدی برای آنها نباشید . در این صورت نیز میتوانید به راحتی اقدام به نو ایندکس کردن صفحات کنید.

نتیجه گیری :

روش ها و راهکارهای بسیاری برای نوایندکس کردن صفحات در سایت های وردپرسی وجود دارد. ممکن است بدین منظور هزاران افزونه ی کوچک و بزرگ طراحی شده باشد که به راحتی فقط با یک کلیک میتوانند صفحه را نو ایندکس کنند. در این نوشته از وبلاگ کافه سئو نیز دو روش ساده ولی بسیار کاربردی را اموزش دادیم که می توانند در مواقع ضروری کمک حال شما در پنهان کردن سایت از دید موتورهای جستجو باشند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *