تولید محتوا

چرا بازاریابی محتوایی تنها روش بازاریابی است که برای کسب و کارهای باقی مانده؟

بیشتر کسب و کارهایی که برای طراحی سایت، تولید محتوا و یا بازاریابی محتوایی به کافه سئو مراجعه میکنن از یک موضوعی به شدت شاکین. اینکه روشهای تبلیغاتی سنتی مثل بیلبوردِ کنار اتوبان، تبلیغات تلوزیونی یا تبلیغ در روزنامه‌ها و مجله‌ها دیگر مثل گذشته تاثیر گذار نیست و همین موضوع باعث شده بودجه تبلیغی کسب و کارها با این روشها هدر شود.

در این مقاله ابتدا به بررسی دلایل عدم تاثیرگذاری تبلیغات سنتی میپردازیم و در ادامه تنها راهکارِ موثر بازاریابی، یعنی بازاریابی محتوایی را معرفی میکنیم.

روش جایگزین تبلیغات سنتی بازاریابی محتوایی است

تفاوت بازاریابی محتوایی با روشهای سنتی بازاریابی در این است که در روشهای سنتی این کسب و کار است که به سمت مشتری میرود و سعی در معرفی محصولات و خدمات خود دارد اما در بازاریابی محتوایی این مشتری است که به دنبال یکی از سوالات خود به سمت کسب و کار می‌آید.

دلایل عدم اعتماد مردم به تلیغات سنتی و ظهور بازاریابی محتوایی:

تبلیغات محیطی مزاحم است

این جمله عدم اعتماد عمیق مردم به تبلیغات را نشون میدهد. مردم به قدری به کسب و کارهایی که با زور و زحمت میخواهند محصولات و خدماتشان را در چشم مردم فرو کنند بی اعتماد شده‌اند که این بی اعتمادی وارد حوزه زبان هم شده. کلمه تبلیغات به نوعی بار معنایی منفی به خودش گرفته و در مقابل کلماتی مثل واقعیت و حقیقت قرار گرفته است.

اگر خوب دقت کنیم روش کاری تمام این روشهای تبلیغاتی سنتی به این شکل است برای جلب توجه مردم به محتوای تبلیغ لازم است ابتدا توجه مخاطب از کاری که قبل از دیدن این تبلیغ در حین  انجامش بود برگردانده شود.  تبلیغ بیلبوردی بزرگ کنار اتوبان توجه آدمها را از رانندگی برمیگرداند.

تبلیغات وسط یک سریال تلوزیونی برای اینکه توجه مردم رو به خودش جلب کنه باید مزاحم سریال دیدن اونا بشه و مثالهایی از این دست. میخوام بگم کارکرد تبلغات سنتی اینه که وقتی مردم به محصولی احتیاج ندارن و داشتن و نداشتن اون محصول دغدغشون نیست میاد و اون محصول رو تبلیغ میکنه (موافقین حین رانندگی تو اتوبان برای منِ آقا، مارکهای جدید رنگِ مو اهمیت چندانی نداشته باشه دیگه؟ )

همین حجم بسیار زیاد تبلیغات سنتی و در اکثر موارد بی‌ربط باعث شده مردم در برابر هر محتوای تبلیغی به صورت ناخودآگاه گارد بگیرن و اگر خوشبین باشیم و فرض کنیم اون محصول بهشون مرتبط بوده و مخاطب به محتوای تبلیغ توجه کرده، پیش‌فرض ذهنی مخاطب اینه که این محتوای تبلیغی یا به زور میخواد محصولی رو به من بندازه یا میخواد من رو هیجان زده و احساساتی کنه و وادار به خرید کنه و این یعنی هنوز بازی شروع نشده تبلیغات سنتی یک هیچ عقبه.

انسان امروزی توسط بمباران تبلیغاتی بازاریابانی که به زور و زحمت در صدد فروش محصولات خود هستند محاصره شده

بازاریابی محتوایی را میتوان پاسخی به این موضوع دانست که در دنیای امروزی مردم روز به روز به محتوای تبلیغی رسانه ها بی اعتماد شده اند. انسان مدرن امروزی در عصر گردش فوق سریع اطلاعات ترجیح میدهد به جای اعتماد به تبلیغات خود دنبال سوالش در اینترنت بگردد و بازاریابی محتوایی یعنی کسب و کارها با تولید محتوای خوب برای پاسخ سوال مخاطب در کنار آن و پس از جلب اعتماد مخاطب محصول را هم معرفی کند.

کور بنری

به اعتقاد بیشر دانشمندا ذهن ما پیچیده ترین چیزیه که تو کل هستی وجود داره. این سیستم پیچیده در طول هزاران سال تکامل به این نتیجه رسیده که باید راهکارهایی پیدا کنه که انرژی ذخیره کنه. فرض کنین اگر قرار بود همه خاطرات بدمون رو به یاد داشته باشیم چه دردی میکشیدیم. پس یکی از راهکارهای مغز اینه که خاطرات بد رو کم کم فراموش میکنه و بیشتر خاطرات خوب رو برجسته میکنه. (برای همینه که یک سال بعد از یک سفر شما سختیاش رو فراموش میکنی و خاطرات خوبش یادت میمونه)

با این مقدمه خواستم شما رو با مفهوم جدیدی آشنا کنم به اسم کور بنری (Banner-blindness)  بر وزن کوررنگی. دانشمندای حوزه اقتصاد رفتاری میگن مغز انسانِ مدرن، توی این بمباران تبلیغاتی کم کم یاد گرفته که محتوای تبلیغی رو نادیده بگیره. خیلیا هر روز بارها از کنار اتوبان رد میشن اما کمترین توجهی به بیلبوردها نمیکنن.

کوربنری یعنی انسان امروزی به محتوای تبلیغی رسانه ها کم توجه تر از دیروز است

خیلی از بازدیدکنندگان دائمی یک سایت خبری بدون اینکه خودشون تصمیمی گرفته باشن حتی به بنرهای تبلیغی وبسایت نگاه هم نمیکنن. خیلی از طرفدارای پرو پاقرص سریالای ماهواره تایم دستشویی رفتنشون رو با زمان تبلیغ وسط سریال هماهنگ کردن و الی آخر…

اتفاقی که اینجا میفته اینه که مغز کاملا اتوماتیک و ناخودآگاه (بدون تصمیم آگاهانه) این محتوای تبلیغاتی رو ندادیده گرفته  و این موضوع هم یکی از دلایل مهم عدم اثربخشی تبلیغات تو دنیای امروزه.

بعد از آشنایی با مفهوم کوربنری، بازاریابی محتوایی را می‌توان از منظر کوربنری هم تعریف کرد:

می‌توان گفت بازاریابی محتوایی پاسخی به این مشکلی است که کوربنری برای کسب و کارها ایجاد کرده. دیده نشدن خودشان و محصولاتشان.در بازاریابی محتوایی دیگر مخاطبی که به دنبال سوالِ خود و از گوگل وارد سایت شما شده نه تنها در مقابل محتوای شما گارد ندارد بلکه اگر به سوالش پاسخ درست داده شود اعتمادش جلب میشود و اینجاست که بهترین فرصت برای کسب و کار است که به نوعی منافع خود را نیز تامین کند. چه با فروش. چه با معرفی خود. چه با دریافت شماره یا عضویت.

میل روزافزون مردم به تسلط بر فرایند خرید

گفتیم که مردم دیگه خیلی به تبلیغات اعتماد ندارن و در مقابلش گارد میگیرن. علاوه بر این کوربنری هم یکی از دلایل دیگری هست که تبلیغات به روشها معمول دیگه دیده نمیشه و جوابگو نیست. به این دو موضوع تنوع بی‌سابقه محصولات و خدمات رو تو دنیای پررقابت کسب و کارهای امروز اضافه کنین. تعداد انتخابها بسیار بالا رفته و تصمیم گیری و انتخاب از بین این همه گزینه متنوع به یکی از چالشهای انسان مدرن تبدیل شده.

الان دیگه مثل پانزده یا بیست سال دیگه نیست که تو هر زمینه چند برند وجود داشته باشه و تو مجبور باشی از بین این گزینه های محدود یکی رو انتخاب کنی. امروز اگر بخوای گوشی موبایل بخری با ده‌ها برند مواجهی که هر کدوم ده‌ها محصول دارن و شما باید از بین این همه گزینه متفاوت یی رو انتخاب کنی. و این در جایگاه  انتخاب بودن باعث شده انسانِ انتخابگر به کسب اطلاعات برای مقایسه گزینه ها روی بیاره و روز به روز مترها و معیارهای بیشتری به معیارهای این انسان انتخابگر اضافه میشه و این یعنی نیازِ بیشتر به کسب اطلاعات.

 مشتری بیست سال پیش که با راهنمایی چند دقیقه ای فروشنده فروشگاه لوازم خانگی محصول مورد نظرش رو انتخاب میکرد الان روزها و هفته ها قبل از خرید دنبال اطلاعات در مورد محصول میگرده. مسئله برای بعضی مخاطبان حتی فراتر از کسب اطلاعات در باره خود محصول هست. اونها دوست دارن در مورد نحوه تولید محصول هم اطلاعات داشته باشن. اینکه آیا در تولید این محصول از مواد اولیه آسیب زننده به محیط زیست استفاده شده یا نه؟ اینکه در تولید این محصول از کودکان استفاده شده یا نه هم برای خیلیها مهمه.

خوب پس گفتیم که با افزایش تنوع محصولات و ارائه دهندگان خدمات، مشتری برای تصمیمگیری نیاز به اطلاعات داره و روز به روز هم به مواردی که برای تصمیمگیری به کسب اطلاعات در موردشون نیاز داره بیشتر میشه. برای رسوندن این اطلاعات به مخاطب و معرفی مزایای محصولاتمون چه میشه کرد؟ تبلیغات سنتی؟

انسان عصر حاضر هر روز در معرض صدها انتخابه و قطعا یکی از دلایل رونق بازاریابی محتوایی همین موضوع است. فشار انتخابهای بسیار بر دوش انسان امروزی سنگینی میکنه و او برای کوچکترین موضوعهای زندگیش، مانند نوع صابونِ صورتی که قبل از خواب استفاده میکنه تا مهمترین موضوع موضوعات مانند انتخاب پزشک جراحِ قلبش به دنبال اطلاعات هست و چه جایی بهتر از اینترنت و گوگل برای جست و جو؟ 

بازاریابی محتوایی از نیاز روز افزونِ انسان مدرن به اطلاعات استفاده میکند و محصولات و خدمات کسب و کارها را به انسانی معرفی میکند که به سایر روشهای تبلیغاتی روز به روز کم توجه تر میشوند.

بازاریابی محتوایی چیست؟

بازاریابی محتوایی روشی برای بازاریابی محصولات و خدمات است که در زمانه ای که مردم کمتر و کمتر به محتوای تبلیغی کسب و کارها توجه میکنن به نوعی دیگر و از طریق محتوا، توجه مخاطبِ مرتبط کسب و کار شما را به محصولات یا خدمات قابل ارائه تان جلب کند.

در این روش شما

  1. مخاطب هدف کسب و کارتان را مشخص میکنید.
  2. نیازها و دغدغه های او را شناسایی میکنید.
  3. از طریق نیازها و دغدغه های شناسایی شده سوالات احتمالی مخاطب در مورد محصول یا خدمت خودتان را حدس میزنید.
  4. برای این سوالات محتوای مفید تولید میکنید
  5. محتوای تولید شده را با رعایت اصول سئو منتشر کرده و توزیع می‌کنید. ( این محتوا برای مخاطب تولید شده و تنها در صورتی مفید خواهد بود که به دست مخاطبِ هدف برسد. اما نکته اساسی اینجاست که ما در بازاریابی محتوایی درسته تلاش میکنیم محتوا را به دست مخاطب برسانیم، اما این تلاش برای دیده شدن نه از جنس بیلبورد زدن کنار اتوبان یا پخش تیزر تبلیغی تو تلوزیون است، محتوای ما از اول در پاسخ به یک سوالِ احتمالی مشتریان تولید شده و ما با رعایت اصول سئو کاری میکنیم که این محتوا به دست مخاطبی برسد که به دنبال پاسخ این سوال در اینترنت (گوگل، اینستاگرام و …) می‌گردد.
  6. مخاطب با رسیدن به پاسخ سوالش، اعتمادش به سمت شما، سایتتون و برندتون جلب شده و اگر اینجا یکی دو تا پیشنهاد خوب بهش بدین احتمال اینکه با جدیت بیشتر بررسیشون کنه بالاتره و این یعنی یک روش بازاریابی بدون زور و فشار که بهش میگن بازاریابی محتوایی.

در این مقاله از وبلاگ کافه سئو سعی کردم دلیل اینکه بازاریابی محتوایی تنها راهکار باقیمانده معرفی محصولات و خدمات در عصر اینترنت و اطلاعات هست رو بیان کنم. اگر صاحب کسب و کار هستید تو کامنتها بهم بگین که به چه طریق میتونین از بازاریابی محتوایی در جهت افزایش فروش کسب و کارتون استفاده کنین و این مراحل شش گانه بالا رو چطور میتونین تو کسب و کار خودتون پیاده کنین. اگر هم سوالی داشتین تو کامنتها بپرسین. خوشحال میشم بتونم کمک کنم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *