بهینه سازی سایت

منظور از on-page SEO چیست ؟ | فاکتورهای سئو داخلی

سئو داخلی چیست

on-page SEO به چه معناست و شامل چه فاکتورهایی می شود ؟ 

یکی از مهمترین بخش ها در فرایند سئو ON page SEO یا همان سئوی داخلی نام دارد که اشاره به اقداماتی دارد که به منظور بهینه سازی داخل سایت انجام میگیرد. در این حوزه از سئو ، شما باید فاکتورهای مختلفی را بهبود ببخشید تا علاوه بر اینکه سایت برای موتورهای جستجو بهینه شود، استفاده کاربر از سایت نیز به بهترین شکل ممکنه صورت گیرد .

آیا واقعا نیازی به اجرای سئو داخلی وجود دارد ؟ 

بسیاری از کاربران از تاثیری که سئو داخلی روی نتایج جستجو میگذارند غافل هستند و ارزش کمی برای آن قائل میشوند. در حالی که اگر فرایند ON PAGE SEO را به صورت دقیقی انجام دهید شاهد تغییرات گسترده ای در سئو سایت خود خواهید بود و به عینه نتایج مثبت آن را مشاهده خواهید کرد. کافی است که با یک کامنت گذاری در گوگل آنالتیکس خود ، اقدامات انجام گرفته را یاداشت کرده و ارتقا پله به پله ورودی ها را مشاهده کنید.

سئو داخلی شامل چه فاکتورهایی میشود ؟

فاکتورهای بسیاری در سئو داخلی وجود دارد که باید نسبت به بهینه سازی آنها اقدام کنید. در زیر به برخی از فاکتورهای مهم و اولیه اشاره کرده ایم . علاوه بر این فاکتورها ، ممکن است نسبت به سایتی که دارید و خدماتی که در سایت ارائه میشود، نیازمند اعمال تغییرات بیشتری شوید که در این صورت پس از انجام اقدامات اولیه ، اقدامات حرفه ای تر را برای بهبود سئو داخلی سایت انجام دهید.

چگونه میتوانیم سئو داخلی را ارتقا دهیم ؟

مواردی که باید نسبت به بررسی و بهبود انها اقدام کنید شامل موارد زیر هستند :

  • دامنه
  • عنوان پست ها
  • توضیحات متا هر پست
  • استفاده صحیح از تگ های H
  • استفاده صحیح از ALT در تصاویر
  • کیوورد های مورد استفاده در سایت
  • نوع نگارش متن و اصولی بودن آن
  • سرعت صفحات سایت
  • لینک سازی داخلی
  • تصاویر
  • موبایل فریندلی بودن

ممکن است فاکتورهای بیشتری نیز به نظر شما برسد که در این قسمت عنوان نشده اند ، به طور کلی فاکتورهای بسیاری وجود دارد که بسته به نوع سایت و شرایط آن متفاوت است . برای مثال استراتژی سئو داخلی در سایت های مجله ای با سایت های فروشگاهی بسیار متفاوت است و اهمیت فاکتورهای مختلف در چنین مقوله هایی دارای درجه بندی های متفاوتی می باشد.

مثال هایی از بهبود سئو داخلی با توجه به فاکتورهای اعلام شده :

  • مفید بودن مطالب نگارش شده و پرهیز از زیاده گویی !
  • رابط کاربری آسان و دسترسی سریع کاربر به قسمت های مختلف
  • پرهیز از بکارگیری ابزارهای لینک سازی خودکار
  • بهبود سرعت لود صفحات با توجه به اینترنهای ضعیف 3G و …
  • و …

پس از آشنایی اولیه با فاکتورهای سئو داخلی ، اکنون باید اقدام به بازرسی و بازبینی فاکتورهای مختلف کنید. توجه داشته باشید که نوع بررسی و مدت زمانی که صرف آن خواهد شد در وبسایتهای مختلف بسیار متفاوت است و نمیتوان زمان یکسانی برای آن در نظر گرفت.

URL یا همان آدرس صفحه :

یو آر ال همان لینک صفحه ی شما می باشد. لینک باید نشان دهنده ی محتوای صفحه باشد و نشانی از محتوا در داخل آن دیده شود . توضیح دقیقی در مورد لینک نمیتوان داد و هیچ قانون نوشته شده ای برای آن وجود ندارد ، اما تجربه نشان داده است که برای استفاده مناسب از لینک باید موارد زیر را رعایت کنید :

  • – هر چقدر کوتاه تر بهتر
  • – کلمه کلیدی حداالمقدور داخل لینک باشد

اهمیت url در سئو داخلی سایت

پیشنهادی که کافه سئو برای شما دارد ، این است که از بکارگیری لینک های فینگلیش خودداری کنید. لینک ها باید از نظر گوگل معنا دار باشند. حال این لینک اگر فارسی باشد بسیار بهتر است تا اینکه به صورت فینگلیش نوشته شود .

دلیل اینکه برخی از دوستان لینک های فارسی را نیز توصیه نمیکنند ، کاربر سخت این لینک ها در لینکسازی های خارجی می باشد که به دلیل نشان دادن لینک های فارسی به صورت کارکتروار ، این کار کمی با بهم ریختگی همراه خواهد بود . جز این مورد ، استفاده از لینک های فارسی هیچ اشکالی از نظر گوگل ندارد.

تگ های عنوان یا همان title : 

تایتل تگ ، یا عنوان صفحه ، جدا از عنوانی است که برای مطلب خود انتخاب میکنید. این مورد در داخل کدهای <title> در داخل کدهای سایت قرار میگیرد . گوگل پیشتر به صورت مستقیم این تگ ها را در نتایج جستجو نشان میداد که البته در آپدیت جدید گوگل در پاییز 1400 ، این مورد تغییر کرده است و ممکن است H1 موجود در صفحه در نتایج نمایش داده شود.

اگر از وردپرس استفاده میکنید ، اپلیکیشن هایی همچون youast یا rank math میتوانند در نگارش سریع تایتل تگ ها به شما کمک کنند.

انتخاب صحیح تایتل تگ ، به استراتژی سئویی شما بستگی دارد. بهتر است در داخل تایتل تگ ها عنوان کلمه ی کلیدی حتما گنجانده شود و به گونه ای نگاشته شود که اگر در نتایج جستجو نمایش داده شد، کاربر ترغیب به کلیک بر روی آن شود .

برای مثال اگر عنوان مطلب شما چنین است : طرز تهیه قرمه سبزی ، بهتر است تایتل تگ شما به این صورت نگاشته شود : طرز تهیه قرمه سبزی خوشطعم و ساده | نام برند .

در قسمت نام برند باید نام سایت خود را بنویسید ، این مورد بخصوص برای کاربرانی که پیشتر از سایت شما بازدید کرده اند و مطالب را پسندیده اند بسیار خوش آیند بوده و سریعا روی لینک شما کلیک خواهند کرد.

توضیحات نوشته یا همان Meta description :

متا دیسکریبشن یا توضیحات متا از دیگر تگ هایی می باشد که در کدهای سایت شما قابل مشاهده است. این قسمت در بیشتر مواقع در نتایج گوگل نمایش داده میشود. البته انتخاب اینکه این قسمت در نتایج گوگل نشان داده شود یا خیر بستگی به نظر گوگل دارد .

بهتر است در این قسمت خلاصه ای از مطالب ارائه ی شده خود را نگارش کنید. توجه داشته باشید که این قسمت نباید بیشتر از 160 کارکتر باشد . به هیچ وجه از تگ ها و … در این قسمت استفاده نکنید و اگر پیشتر استفاده شده است انها را ادیت کنید .

در سالهای نه چندان دور بسیاری از وب مستر ها در این قسمت تگ های مرتبط با پست را قرار میدادند که پس از سو استفاده از چنین قابلیتی ، گوگل سیستمی را در نظر گرفت که خود به صورت هوشمند این قسمت را نمایش دهد که بسته به نوع سایت و مطالب داخل متن متفاوت می باشد .

پیشنهاد : حتما متا دیسکریبشن را با مطلبی مفید و کاملا متناسب با متن داخل پست ، نگارش کنید.

تگ های H در سئو داخلی

استفاده از تگ های H یا همان Heading tags :

تگ های H از جمله موارد مهم در سئو داخلی سایت ها می باشند. با استفاده از این تگ ها می توان درجه ی اهمیت عناوین را مشخص کرده و توضیحات را در زیر این عناوین استفاده کنید . در مطالب اینده ای که در وبلاگ کافه سئو قرار خواهیم داد بیشتر در مورد استراتژی های مورد استفاده در بهبود تگ ها H صحبت میکنیم .

به طور کلی در این مبحث نیز قانون نوشته شده ای وجود ندارد و استفاده ی بهینه از تگ ها به تجربه ی سئوکار و فردی که قصد بهبود نتایج را دارد بستگی دارد.

استفاده از تگ Alt برای تصاویر :

تگ های ALT به نامی اختصاص دارد که به تصاویر داده میشود. استفاده از تگ های alt در تصاویر الزامی است . این نام ها برای زمانی که عکس به هر دلیلی لود نمیشود استفاده شده و به کاربر نمایش داده میشود. از سوی دیگر موتورهای جستجو برای فهم بیشتر در مورد تصاویر از تگ های alt استفاده می کنند .

باید تمامی تصاویر سایت را برای بررسی دقیق alt ها چک کرده و الت را مطابق با متنی که نگارش کرده اید به تصاویر اضافه کنید .

توجه به کلمات کلیدی در متن :

گلمات کلیدی و بهینه سازی انها از مهمترین اقداماتی می باشد که در فرایند سئو داخلی باید مورد بررسی قرار گیرد. البته بررسی کلمات کلیدی بهتر است در زمانی که پست ها داخل سایت قرار میگیرند و برای بار اول پست ایندکس میشود انجام شده باشد ولی اگر با سایتی مواجه هستید که مقالات منتشر شده ی زیادی دارد ، باید اقدام به ویرایش مقالات کنید و استفاده ی بهینه ای از کلمات کلیدی داخل آنها داشته باشید .

غلظت کلمات کلیدی ، توجه به کلمات مشابه و … از جمله ی این موارد می باشد .

محتوای یونیک و اصولی :

بررسی محتوا ، در مبحث بررسی محتوا باید اصول نوشتن صحیح را در نظر بگیرید . البته این خدمت جزوی از خدمات تولید محتوا باید درنظر گرفته شود و ممکن است در بسیاری از موارد امکان تغییر در نوشتار مقالات وجود نداشته باشد. در بسیاری از موارد تغییرات به گونه ای است که شاید نیاز به نوشتن مقاله ی جدیدی باشد !

بهینه سازی محتوا باید به گونه ای انجام گیرد که کاربر از مطالعه ی موردی که در پی جستجوی آن وارد سایت شما شده است رضایت داشته باشد . بدین ترتیب این مورد میتواند در زمان ماندگاری کاربر ، اسکرول در صفحه و پیمایش بین صفحات دیگر تاثیر گذار باشد . به بیانی دیگر کاربر سژن های جدیدی در سایت شما ایجاد کند (البته داشتن سژن های زیاد دلیلی بر موفقیت نیست ، بسته به نوع مطلب ممکن است کاربر بدون ایجاد سژن جدیدی به پاسخ سوالات خود رسیده و با رضایت کامل از سایت شما خارج شود ، گوگل با هوش مصنوعی بی نظیر خود توان تشخیص چنین مواردی را خواهد شد و جای نگرانی نیست !)

متن غیر کپی و کاربرد آن در سئو

محتوای خوب باید موارد زیر را داشته باشید :

  • – قابل اعتماد باشد
  • – تایتل ها مناسب باشند ، متن های زیر هر تایتل به آن تایتل مرتبط باشند
  • – تکرار کلمات کلیدی بیش از حد نباشد
  • – از تصاویر استفاده شده باشد.
  • – حداالقمدور از فایلهای صوتی و ویدیویی استفاده شده باشد
  • – در صورت نیاز از استراکچر دیتا ها استفاده شده باشد
  • – محتوا تکراری نباشد : تکراری بودن محتوا ها یا مشابهت زیاد آنها به یکدیگر می تواند سبب ایجاد مشکلات بسیاری همچون کنیبالیزیشن در نوشته ها ، محصولات و برگه های شما شود که میتواند زمان و هزینه ی شما را بسیار تلف کند.

سرعت بارگذاری صفحات :

یکی از مواردی که اهمیت بسیاری در سئوی داخلی دارد ، سرعت صفحات می باشد . سرعت بارگزاری صفحات به عوامل مختلف بستگی دارد . این عوامل میتواند شامل موارد زیر باشد :

  • – حجم تصاویر
  • – بارگذاری اتوماتیک فیلم
  • – بارگذاری اتوماتیک پادکست
  • – وجود انیمیشن ها و افکت های مختلف
  • – استفاده ی نادرست از css ها و کد های جاوا اسکریپت
  • و …

در مقوله ی بهینه سازی سرعت سایت ، درصد عمده ای به عملیات سئو تکنیکال مرتبط میشود و بخش دیگری نیز به سئو داخلی . بهینه سازی تصاویر و کارهایی در این دست به سئوی داخلی مربوط است و باید بهینه ترین مقادیر برای قرار دادن در سایت استفاده شود .

این را باید توجه داشته باشید که بیش از 50 درصد کاربران فقط 3 ثانیه منتظر لود سایت شما می مانند. برای بسیاری از آنها (در حوزه های مختلف) مهم نیست که سایت شما چقدر زیبا باشد و … . آنها در صدد کسب اطلاعات هستند و سریع نیز می خواهند به اطلاعات مورد نیاز خود برسند. بنابراین اگر روی پروژه ی دانشجویی کار نمیکنید و هدفتان کمک به کاربران یا عرضه ی محصولات است ، تناسب مناسبی بین زیبایی صفحه و سرعت سایت ایجاد کنید .

لینک سازی داخلی و قواعد کلی آن :

لینک سازی داخلی از جمله مهمترین و حیاتی ترین اقدامات در سئو داخلی وبسایت ها می باشد. لینک سازی داخلی ارتباط مستقیمی با استراتژی سئو سایت دارد و نمیتوان یک نسخه ی مشترک برای تمامی سایت ها پیچید، ولی انچه که مسلم است ، لزوم استفاده از لینک های داخلی و ارتباط دادن بین پست ها می باشد .

مجموعه کلی اقدامات لینکسازی داخلی بدین صورت است :

  • – به مقالات جدیدتر از مقالات قدیمی تر لینک دهید .
  • – مقالات مرجع را توسط سایر مقالات تقویت کنید.
  • – صفحات اورفان یا بدون لینک در سایت خود نداشته باشید.

استفاده اصولی و صحیح از تصاویر :

استفاده از تصاویر در درک صحیح مطالب نوشته شده به کاربران بسیار کمک می کند. از این رو این تصاویر برای گوگل و سایر موتورهای جستجو نیز بسیار مهم می باشند. برای بهینه سازی تصاویر به این موراد توجه کنید :

  • – حجم تصاویر کم باشد تا سرعت لود سایت را کم نکند.
  • – سعی کنید از تصاویر تکراری موجود در مقالات مشابه رقبا استفاده نکنید .
  • – تصاویر را از ترکیب چند تصویر ایجاد کنید
  • – بر روی تصاویر نوشته بنویسید . نوشته در انتخاب تصویر شما بین سایر تصاویر در سرچ تصویر موتورهای جستجو تاثیر گذار بوده و سبب افزایش ctr روی تصاویر شما خواهد شد.
  • – تصاویر دارای توضیحات باشد
  • – تصاویر دارای alt باشد . این alt علاوه بر اینکه به موتورهای جستجو اعلام میکند این تصویر به چه چیزی مربوط است ، در صورت کم بودن سرعت اینترنت و لود نشدن تصویر ، متن جایگزین آن را به کاربر نمایش خواهد داد.

برای کاهش تصاویر ابزارهای مختلفی وجود دارد که در مقالات اینده کافه سئو به آنها اشاره خواهیم کرد.

نمایش صحیح صفحات سایت در موبایل یا همان Mobile friendliness بودن سایت : 

موبایل فریندلی بودن سایت ، از جمله موارد بسیار مهم و البته الزامی می باشد که باید در تمامی صفحات سایت اجرا شده باشد. منظور از موبایل فریندلی بودن ، قابل نمایش بودن صحیح صفحات سایت شما در داخل گوشی های موبایل می باشد. این مورد میتواند به تصاویر و نحوه ی نمایش انها با html و css بستگی داشته باشد .

بررسی موبایل فریندلی باید در بخش سئو داخلی انجام گیرد ، اما تصحیح مشکلات آن جزوی از سئو تکنیکال می باشد.

سئو داخلی را از کجا شروع کنیم

سئو داخلی را چگونه آغاز کنیم ؟

به طور خلاصه ای در این مقاله در مورد فاکتورهای تاثیر گذار در سئو داخلی صحبت کردیم . حال پس از آشنایی با فاکتورهای بیان شده ، صفحات سایت خود را باز کنید و تک تک موارد اشاره شده را به صورت موردی بررسی کرده و یاداشت کنید. اگر سایت شما صفحات زیادی دارد نگران نباشید ، فقط باید تمرین کنید ، تمرین و تمرین و تمرین ! تمرین زیاد دست شما را برای تشخیص سریع مشکلات باز خواهد کرد.

شک نداشته باشید که سایتی با سئو داخلی بهینه شده ، ارتقا رتبه ی بسیار مناسبی در بین رقبای خود خواهد داشت.

بررسی سئوی داخلی رقبا :

اگر در مواردی شاهد رقابت تنگاتنگ با رقبای خود هستید ، به سئوی داخلی آنها توجه کنید و فاکتورهای سئو داخلی در سایت انها را بررسی کنید . گاها یک تار مو اختلاف ممکن است سبب ایجاد اختلاف رتبه در کلماتی شود که روزانه چندین میلیون تومان خرید و فروش برای شما در پی دارد ! پس توجه به این نکات را فراموش نکنید .

سئو داخلی با سئو خارجی چه تفاوتی دارد ؟

سئو داخلی همانطور که اشاره شد ، مربوط به اقدامات داخل سایت است و در مقابل سئوی خارجی اقداماتی می باشد که در خارج از سایت انجام میگیرد. سئو داخلی و سئو خارجی زمانی به موفقیت ختم خواهد شد که هر دو به بهترین شکل در کنار یکدیگر اجرا شوند. اگر یکی اجرای موفقی داشته باشد و دیگر اجرای ضعیفی ، رتبه گیری با مشکلاتی مواجه خواهد شد .

میتوانید برای سئوی داخلی سایت خود از حرفه ای ها کمک بگیرید :

اگر در اجرای سئوی داخلی سایت خود با مشکلاتی مواجه هستید ، کافه سئو می تواند شما را در اتمام پروژه های مدنظر همراهی کند. سال ها تجربه در حوزه سئو و تسلط بر المان های سئو داخلی ، تیم کافه سئو را قادر ساخته است که با بررسی دقیق و ارائه ی پروپزال های حرفه ای ،سئو داخلی سایت شما را به صورت حرفه ای پیاده سازی کرده و اموزش های لازم برای ادامه دار بودن این پروسه را برایتان فراهم کند.

در صورتی که مایل باشید پروژه ی شما توسط کافه سئو انجام گیرد ، از صفحه تماس با ما وبسایت کافه سئو ، با ما در ارتباط باشید …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *