بهینه سازی سایت

9 فاکتور مهم و حیاتی در نتایج جستجوی گوگل

9 فاکتور مهم و حیاتی در نتایج جستجوی گوگل

چه فاکتورهایی بر رتبه گیری در نتایج جستجوی گوگل تاثیر دارد ؟

مقالات بسیاری در مورد فاکتورهای مهم برای افزایش رتبه در نتایج جستجوی گوگل وجود دارد که بسیاری از آنها با بررسی عناوین بسیار زیاد و به نوعی گمراه کننده، ذهن کاربران را از فاکتورهای اصلی این مقوله که در گایدلاینهای خود گوگل نیز به آنها اشاره شده است منحرف میکند.

در این مقاله از کافه سئو به بررسی 9 فاکتور مهمی که عملا بر روی رتبه بندی گوگل تاثیر گذاشته و به راحتی این تاثیر قابل رسد می باشد می پردازیم . با بهینه سازی هر کدام از این فاکتور ها شرایط برای افزایش رتبه سایت و حفظ رتبه های برتر برای شما مقدور خواهد بود.

موبایل فریندلی بودن صفحه سایت

1- موبایل فریندلی :

افزایش استفاده از گوشی های تلفن همراه برای گشت و گذار در اینترنت ، سبب شد ، گوگل در سال 2015 اقدام به معرفی الگوریتم mobile-friendliness  دهد. در سال 2019 گوگل با اعلام این موضوع که بیش از 65 درصد سرچ ها توسط گوشی های تلفن همراه صورت میگیرد، الگوریتم mobile-first indexing را معرفی کرد و آن را یکی از مهمترین فاکتورها در رتبه گیری سایت ها عنوان کرد .

به طور خلاصه اگر وبسایت شما ، برای کاربران گوشی های تلفن همراه بهینه نمی باشد ، به مرور زمان شاهد افت رتبه در نتایج گوگل خواهید بود .

برای بررسی اینکه آیا سایت شما موبایل فریندلی می باشد یا خیر می توانید به صفحه ی مقابل مراجعه کنید :

همچنین اخطارهای مرتبط با این موضوع که ناشی از بررسی تک تک صفحات شما توسط گوگل می باشد در قسمت : https://search.google.com/u/0/search-console/mobile-usability سرچ کنسول موجود می باشد (همانند تصویر زیر ) :

موبایل فریندلی بودن سایت

2- دارا بودن ssl :

Ssl کوتاه شده عبارت Secure Socket Layer میباشد که به معنای لایه اتصال امن تعریف میشود. سایت هایی که URL آنها با HTTPS شروع میشوند دارای این گواهینامه می باشند.

قصد توضیحات کامل در مورد این پروتکل را در این مقاله نداریم ، فقط به این مورد اکتفا میکنیم که وقتی سایتی دارای HTTPS می باشد ، به معنای این است که ارتباط بین کاربر و سرور به صورت رمزگذاری شده رد و بدن میشود و این اطلاعات فاش نخواهد شد.

گوگل SSL را به عنوان یک فاکتور بسیار تاثیر گذار در رتبه بندی در نظر نمیگیرد. به گفته ی جان مولر :

اینکه https یک فاکتور بسیار تاثیرگذار در رتبه بندی و ایندکس صفحات است، نادرست می باشد . ما از https به عنوان یک فاکتور سبک وزن ، یعنی فاکتوری با تاثیر کم استفاده می کنیم. https برای کاربران بسیار خوب می باشد ، حتی اگر یک نمونه ی رایگان آن مورد استفاده قرار گیرد.

از صحبت های مدیر ارشد سیستم جستجوی گوگل بر می آید که https مهم است . شاید به اندازه ی موبایل فریندلی بودن اهمیت نداشته باشد ولی در آینده و با توجه به رویکرد توجه گوگل به کاربران، اهمیت آن افزایش نیز خواهد داشت.

3- سرعت بارگذاری سایت

سرعت بارگزاری صفحات وب سایت از جمله مواردی می باشد که در یک سال اخیر توجه گوگل نسبت به آن بیشتر از پیش شده است. در سال 2010 این مورد فقط روی نتایج 1 درصد از صفحات سرچ شده تاثیر گذار بود . اهمیت گوگل در مورد سرعت بارگذاری صفحات وب از سال 2018 افزایش پیدا کرد و به مرور نیز بیشتر شد .

با اینکه جان مولر در این مورد نیز اعلام کرده است که سرعت سایت از جمله فاکتورهای اصلی رتبه بندی نمی باشد، ولی داشتن سایتی سریع و سبک ، سبب افزایش رضایت کاربر از سایت شده و در نتیجه تاثیری مستقیم بر تجربه ی کاربری خواهد گذاشت که همین مورد می تواند در آینده بر روی نتایج به صورتی مستقیم و غیر مستقیم تاثیر گذار باشد.

به طور کلی می توان گفت که شاید سرعت سایت سبب پیشی گرفتن شما از رقیب مستقیمتان در نتایج گوگل نشود ، ولی رضایت کاربران از سایت شما سبب سوق پیدا کردن کاربران به استفاده از سایت شما و انتخاب سایت شما در نتایج گوگل خواهد شد که همین مورد در دراز مدت سبب جابجایی نتایج جستجوی گوگل خواهد شد.

بررسی سرعت بارگزاری سایت

4- هدف از جستجو یا Search intent

هدف از جستجو از جمله مهمترین موارد برای گوگل است و در سال های اخیر گوگل بیشترین تمرکز خود را در جستجوها بر روی این مورد گذاشته است . اینکه کاربر به دنبال چیست و چه نتیجه ای برای او مناسب است .

برای مثال اگر کاربر دنبال خرید یک کفش باشد و سرچ کرده باشد “خرید کفش” گوگل صفحاتی با ماهیت فروشگاهی را به او نمایش می دهد. در این موارد صفحات خبری و … مشاهده نمیشود . اگر شما با هدفی غیر اقدام به زدن صفحه ای با عنوان خرید کفش زده باشید و مطلبی مرتبط با خرید در آن صفحه وجود نداشته باشد ، در این کلمه موفق نخواهید بود . حتی اگر فرض کنیم با راههای دیگری همچون بک لینگ ها و … این صفحه را بالا بیاورید ، باز موفقیتی حاصل نخواهد شد و این صفحه به رتبه های پایین سقوط خواهد کرد.

در زیر به بررسی چهار مورد مرتبط با محتوا که در رتبه بندی گوگل موثر می باشند میپردازیم :

– تخصصی سازی محتوا یا Content angle

معنای لغوی Content angle به معنای زاویه ی محتوا می باشد که ما در اینجا آن را به صورت تخصصی سازی محتوا دسته بندی کردیم . هدف در این بحث توجه به نیاز اصلی کاربر است . اگر کاربر در صورت پیدا کردن آموزشی برای افراد مبتدی است ، مطلب فقط برای چنین قشری نوشته شود .

از این رو می باشد که در چنین جستجوهایی گوگل به سایتهایی که به صورت تخصصی نیاز کاربران را جداسازی کرده و به آنها زاویه داده اند توجه بیشتری می کند (به صورت غیر مستقیم)

بنابراین اگر قصد ارائه ی مطلب یا محصولاتی دارید که ممکن است زاویه ای در بین کاربران داشته باشند ، حتما در تایتل به آن اشاره کرده و متن را بر اساس آن طراحی کنید . این مورد در فروشگاه های اینترنتی نیز با زاویه دادن به محصولات همچون محصولات خانگی و صنعتی خود را نمایان میکند.

– قالب محتوا یا Content format

منظور از قالب محتوا ، سبک نوشتاری و دسته بندی ای می باشد که نوشته مد نظر در آن قرار میگیرد. برای مثال از قالب های نوشتاری مشهور می توان به مواردی همچون قالب خبری ، قالب آموزشی ، دستورالعمل و … اشاره کرد .

برای مثال اگر کاربر عبارتی همچون “درست کردن پنکه” نتایجی با تم آموزشی برای آن نمایش داده خواهد شد. پس اگر قصد نوشتن یک آموزش را دارید ، سعی کنید قالب نوشتاری آن را حفظ کرده و از قالبی خبری برای آموزش استفاده نکنید !

– نوع محتوا Content type

نوع محتوا به صورت کلی در 4 دسته بندی ، وبلاگ ، محصول ، دسته بندی و لندینگ پیج قرار داده میشود.

این مورد و قرار دهی صحیح هدف در داخل آنها می تواند در رتبه دهی به صورتی مستقیم تاثیر گذار باشد. اگر کاربر به دنبال خرید گوشی باشد و عبارتی همچون خرید گوشی شیائومی را سرچ کند، صفحات خرید محصول به او نمایش داده میشود و بخصوص در کلمات پر رقابت بسیار بعید است که صفحات وبلاگی به کاربر نشان داده شود. چون در این سرچ هدف کاربر مشخص است و کاربر به دنبال خرید محصول است .

این مورد را در نوشتن صفحات محصول خود نیز رعایت کنید . اگر فروشنده ی گوشی شیائومی هستید، در صفحه ی محصول خود توضیحات مفصلی از برند محصول ندهید چراکه کاربر خود این برند را میشناسد و مواجهه شدن با عبارتی همچون “شیوئامی چیست!” برای او خوش آیند نبوده و تجربه ی کاربری مناسب را ثبت نخواهد کرد.

– سبک محتوا یا Content style

سبک محتوا نیز از جمله مهمترین نکات در تولید محتوای هدفمند است که به وضوح نتایج آن در صفحهات جستجو قابل مشاهده می باشد .

برای مثال اگر کاربر کلمه ای همچون “آنباکس آیفون 13” را سرچ کند، اولین صفحاتی که به اون نشان داده خواهد شد ، صفحاتی حاوی ویدیو می باشد و تقریبا امکانش صفر است که صفحه ای فاقد ویدیو در ابتدای نتایج نشان داده شود .

بنابراین در چنین شرایطی اگر قصد تولید محتوا دارید ، حتما باید محتوا به صورت ویدیوی باشد تا در نتایج بالا قرار گیرید و رتبه ی بالایی کسب کنید .

5- عمق محتوا یا Content Depth

منظور از عمق محتوا در اینجا ، طولانی بودن مطلب نیست ، بلکه مفید بودن مطلب است . هدف از گوگل نشان دادن بهترین نتایج به کاربران است و برای گرفتن بازخورد در این مورد تجربه ی کاربری را نیز بسیار دخیل میداند.بهتر است به جای اینکه مطلبی طولانی بنویسید ، مطلبی بنویسید که کاربر به موردی که در جستجوی آن است به راحتی دسترسی پیدا کند.

برای مثال شما قصد خرید خودرو پراید را دارید . تصور کنید که سرچ کرده اید “خرید پراید” و با صفحه ای مواجه میشوید که نصف آن در مورد قسمت انواع پژو می باشد و باقی خودرو پراید ! بدون شک از این نتایج شاکی خواهید شد و ممکن است به صفحه ی قبلی بازگشته و مجددا جستجو را انجام دهید !

اگر کاربران بسیاری با این مشکل مواجه شوند و عملکردی مشابه داشته باشند، گوگل متوجه عدم کارایی این صفحه خواهد شد. بنابراین نتایج تغییر کرده و صفحه ی مد نظر به نتایج پایینتر خواهد رفت. کافه سئو بسیار مشاهده ی کرده است که برخی از وبمسترها به منظور قرار گیری در رتبه های بالاتر ، بدون ارتباط معنایی و گاها با tag اقدام به بالا امدن در موضوعاتی را می کنند که ارتباط معنایی با صفحه ی آنها ندارد و ممکن است مدتی به خاطر ورود تعداد زیادی کاربر به آن صفحه خوشحال نیز شوند ! اما وقتی نرخ خروج آن صفحه را بررسی کنند ، به عمق فاجعه پی خواهند برد و صفحه ی آن کم کم به قعر نتایج گوگل خواهد رفت !

آتوریتی در نتایج گوگل

6 – اتوریتی صفحات Topical authority

از جمله نکات مهمی که در نتایج گوگل اهمیت بسیاری دارد اتوریتی یک صفحه می باشد. اتوریتی از نگاه گوگل مختص به بک لینک و تعداد آن نمی شود . برای مثال ، در برخی کلمات کلیدی مهم و تخصصی ، ممکن است صفحاتی را مشاهده کنید که نسبت به رقبای پایین تر از خود ، تعداد لینک بسیار کمتری دارند ، اما رتبه ی بالاتر را کسب کرده اند.

در چنین شرایطی فاکتور آتوریتی مختص به تعداد لینک نخواهد بود ، بلکه فاکتورهایی همچون تخصصی بودن سایت ، تخصصی بودن لینک های دریافتی و … در این امر تاثیر گذار خواهند بود .

از این رو در پی کسب اعتبار با افزایش بیش از حد تعداد دامین دریافتی نباشید و گول تبیلغات بسته های 3000 هزار دامینی یا امثال آن را نخورید !

7- تازگی مطلب یا Freshness

فرشنس یکی از مهمترین الگورتیم های گوگل می باشد که تاثیرات آن بر نتایج جستجو در زمان ارائه ، بیش از 35 درصد بوده است . تازگی مطلب اشاره به مقالات و نوشته هایی دارد که به فراخور زمان منتشر میشوند.

برای مثال خبرهای روز باید سریعا منتشر شوند و سایت هایی که اولین منتشر کننده باشند رتبه های بالاتری را به خود اختصاص خواهند داد. برای مثال اگر خبر در مورد نتایج انتخابات ریاست جمهوری یک کشوری باشد ، اولین سایت هایی که خبر را مخابره میکنند رتبه های بالاتری دریافت خواهند کرد و در مقابل سایت هایی که پس از ساعت ها از مخابره ی خبر به ارائه ی آن میپردازند ، رتبه ی مناسبی دریافت نخواهند کرد.

توجه به این نکته ضروری است که فرشنس یا تازگی مطلب شامل تمامی مطالب نمیشود و بیشتر تمرکز به مواردی دارد که به فراخور زمان مخابره شده است. برای مثال مقاله ای که در مورد نصب ویندوز می باشد ، لزوما تحت تاثیر این الگوریتم قرار نخواهد گرفت و فاکتورهای رتبه بندی آن متفاوت خواهد بود.

بک لینک در فاکتورهای رتبه گوگل

8- بک لینک :

در شرایط کنونی ، بک لینک مهمترین فاکتور در افزایش رتبه در نتایج جستجوی گوگل می باشد .

بک لینک ها اگر به درستی داده شوند، اعتبار سایت شما به عنوان یک سایت معتبر را افزایش خواهند داد. در این مورد هدف تعداد بالای بک لینک نیست بلکه کیفیت بک لینک و استفاده ی صحیح و اصولی از آن می باشد که تاثیر گذار است .

از جمله مهمترین فاکتورها در افزایش تاثیر بک لینک می توان به موارد زیر اشاره کرد :

– ارتباط معنایی صفحه ای که از سایت A به سایت B بک لینک می دهد. برای مثال سایت A یک سایت تولید کننده ی تجهیزات بیمارستانی است . سایت B یک سایت در زمینه ی آشپزی . ارتباط موضوعی بین این دو سایت بسیار کم می باشد و لینک دهی سایت A به B نه تنها ارزش بالایی به سایت B منتقل نخواهد کرد ، بلکه به دلیل مرجع دانستن کسب و کاری دیگر در حوزه ی غیر تخصصی سایت A ، برای این سایت نیز مضر خواهد بود.

– ترافیک و اعتبار بالا : استفاده از سایت هایی که از نظر ترافیک و اعتبار در شرایط مناسبی هستند تاثیر بالایی بر انتقال ارزش بک لینک خواهد داشت.

– فالو و نوفالو بودن : لینک های فالو از نظر انتقال ارزش بهتر عمل میکنند. تا مدتی پیش گوگل اهمیت چندانی به لینک های نوفالو نمیداد اما هم اکنون این لینک ها نیز ارزشمند محسوب میشوند بخصوص اگر از یک منبع معتبر هم موضوع به سایت شما لینک دهی صورت گیرد.

– انتقال یوزر : لینک دادن سایت A به سایت B زمانی بیش از پیش ارزش منتقل خواهد کرد ، که یوزر های واقعی با کلیک بر روی لینک مذکور وارد سایت B شده و سشن های مختلفی در این سایت ایجاد کنند. این مورد بهترین حالت برای یک بک لینک تاثیر گذار است.

تجربه کاربری در سئو

9 – تجربه ی کاربری User experience

تجربه ی کاربری یکی از اصلی ترین فاکتورهای گوگل برای رتبه بندی به سایت ها می باشد که روز بروز بر اهمیت آن افزوده میشود. معنای تجربه ی کاربری به صورت خلاصه این می باشد که کاربر تجربه ای مناسب از مشاهده ی وبسایت شما کسب کند.

فرض کنید که کاربر وارد سایت A میشود ، پاپ آپی برای کاربر باز شده و تبلیغی نشان داده میشود ، با اسکرول صفحه پاپ اپ دیگری باز میشود ، در این بین تبلیغات استیکی و … نیز نمایش داده میشوند.

حال کاربر سایت B را باز میکند ، بدون هیچ مزاحمتی سایت برایش لود شده و استفاده میکند. در اینجا کاربر در سایت B نه تنها مزاحمتی حس نمیکند، بلکه حجم مصرفی اینترنت نیز برای او کم خواهد بود. بنابراین تجربه ی کاربر از سایت B لذت بخش از سایت A خواهد بود.

از مهمترین عوامل تاثیر گذار بر تجربه ی کاربری می توان به موارد زیر اشاره کرد :

  • – خوانایی بالای مطالب (مرتبط با فونت و … )
  • – سایتی منظم با دسترسی آسان کاربر به قسمت های مختلف
  • -بدون تبلیغات مزاحم
  • – رسپانسیو بودن
  • طراحی سایت بر اساس نیاز کاربران
  • و …

نتیجه گیری :

در این نوشته به معرفی 9 فاکتور مهم و تاثیر گذار در نتایج گوگل و همینطور میزان تاثیرگذاری آنها اشاره کردیم . راه هایی عملی و تجربی در مورد عملکرد بهینه برای تامین نیاز این موارد اشاره شد و به نوعی نقشه ی راهی کامل در اختیار شما قرار داده شد. ناگفته پیداست که فاکتورهای رتبه دهی بسیار بیشتر از موارد اشاره شده می باشد که مجال بیان آنها در این نوشته ایجاب نشد . در مقالات اینده وبسایت کافه سئو سعی خواهیم کرد به صورت تخصصی تک تک فاکتورهای مشهود برای تغییر رتبه در نتایج جستجوی گوگل را بررسی کرده و راهکارهایی عملی برای افزایش رتبه ارائه دهیم .

مبنع

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *