تولید محتوا

تولید محتوای درون سازمانی چیست؟

در مقاله قبلی از سری مقالات بازاریابی محتوایی کافه سئو در مورد هدف از تولید محتوا صحبت کردیم. گفتیم که کسب و کارهای مختلف با توجه به اهداف کلی‌ای که برای کسب و کار خود تعریف کرده اند می‌توانند اهداف متفاوتی را از تولید محتوا دنبال کنند.

یکی از این اهداف تولید محتوا برای مصرف داخلی سازمان بود. هرچند این مورد جز زیرمجموعه های بازاریابی محتوایی قرار نمیگیرد اما شناخت تفاوتهای این نوع تولید محتوا با تولید محتوایی که برای بازاریابی، برندینگ و فروش صورت میگیرد برای کسی که در حوزه تولید محتوا فعالیت می‌کند امری ضروری است. در این مقاله میخواهیم در مورد این نوع تولید محتوا، انواع آن و وظایف متخصص آن صحبت کنیم. با کافه سئو همراه باشید.

متخصص تولید محتوا برای مصرف داخلی سازمان کیست؟

کسانی که به صورت تخصصی در حوزه تولید محتوا برای مصارف داخلی سازمان فعالیت می‌کنند اصطلاحا متخصص Enterprise Content Management یا متخصص ECM شناخته می‌شوند. تعریف انجمن مدیریت اطلاعات هوشمند آمریکا از مدیریت محتوای سازمانی به صورت زیر است:

هدف از تولید محتوای درون سازمانی چیست؟

هرچند تولید محتوای درون سازمانی را در مقاله قبل یکی از اهداف تولید محتوا بیان کردیم اما برای خود این سبک از تولید محتوا نیز می‌توان لیست بلندبالایی از اهداف را برشمرد.

  •  معرفی سازمان و بخش‌های آن برای یک کارمند تازه استخدام شده
  •  تنظیم بخش نامه ها و آیین نامه های داخلی یک سازمان
  •  گزارش دهی به مدیران بالادستی در رابطه با میزان پیشرفت یک پروژه
  • برای بولتن های داخلی یک سازمان و اطلاع رسانی یک رویداد
  •  آموزش دستورالعمل نگهداری خط تولید یک کارخانه
  •  در زمینه ملزومات مورد نیاز برای اینکه سازمان موفق به اخذ استاندارد ISO شود.

اگر تمام اهدافی که میتوان از تولید محتوای درون سازمانی برای مصرف دخلی سازمان متصور بودرا لیست کنیم همگی وجه مشترکی دارند که در تعریف AIIM نیز به آن اشاره شده بود:

بنابراین کافیست در سیاست‌گذرای و اجرای عملیات مربوط به این نوع تولید محتوا در نظر داشته باشید که ما میخواهیم محتوایی تولید کنیم که فعالیتهای درون سازمان درست‌تر، بهتر، موثرتر و سریعتر انجام شوند.

چالشهای پیش روی تولید محتوا برای مصرف داخلی سازمان:

در نگاه اول به نظر می‌رسد دو دلیل زیر تولید و مدیریت این نوع محتوا را آسانتر از محتوایی میکند که برای فروش، بازاریابی و برندینگ انجام می‌شود:

1- محتوای درون سازمانی قرار نیست در فضای شیشه‌ای اینترنت منتشر شود و در معرض نقد همیشگی ملیونها کاربر اینترنت نیست

2- قرار نیست مانند محتوایی که برای بازاریابی محتوایی تولید شده در به در به دنبال مخاطب بگردید تا محتوایتان دیده شود. تولید محتوای درون سازمانی از قبل مخاطب خاص خودش را دارد.

این دلایل هر دو درست هستند و از تفاوتهای مهم تولید محتوای درون سازمانی با محتوایی که به قصد فروش و برندینگ صورت میگیرد هستند. اما با وجود همه اینها باید بگوییم که اینطور نیست که تولید محتوای درون سازمانی کاری آسانتر باشد. بسته به نوع کسب و کار و ساختار آنو حساسیت اطلاعات موجود چالشهای این کار حتی میتواند بسیار بیشتر از بقیه انواع تولید محتوا باشد.  در زیر تعدادی از این چالشها را باهم بررسی میکنیم:

  • ذخیره، نگهدار و طبقه بندی محتوا:

یکی از مهمترین چالشها در سازمانهای بزرگ طبقه بندی و نگهداری محتواست. گاهی حجم محتوا به قدری زیاد میشود که باید چندین Meta Data برای هر محتوا تعریف شود تا در آینده و بین حجم عظیم محتوا بتوانید با استفاده از فاکتورهای متنوعی به تمام اسناد مرتبط یک موضوع خاص دسترسی داشته باشید.

  • مدیریت ریسک محتوا:

تمامی اسناد و محتواهای درون سازمانی در معرض ریسکهایی چون از بین رفتن و درز اطلاعات هستند. تمهیداتی که برای مدیریت این مسائل اندیشیده می‌شود از مهمترین چالشهای این کار هستند.

  • سطوح دسترسی:

طبیعی است که یک متخصص ECM هرگز نمیخواهید یک کارمند به همان محتوایی دسترسی داشته باشد که برای مدیرعامل تولید شده است. مدیریت این سطوح دسترسی خود می‌تواند به چالشی در سازمانهای بزرگ تبدیل شود.

  • مسائل حقوقی:

وقتی در قالب یک شخصیت حقوقی فعالیت می‌کنید مسائل می‌توانند بسیار پیچیده تر از چیزی باشند که  فکرش را می‌کنید. در دنیای کسب و کارها رقابت به شدت زیاد است و رقبا گوش به زنگ اشتباهی از طرف شما هستند که از آن به نفع خودشان استفاده کنند. علاوه بر این در کشورهایی مانند ایران که همه فرآیندهای سازمانی از الزامات قانونی پیروی نمیکنند درز این اطلاعات میتواند مسائل حقوقی مختلفی ایجاد کند.

نتیجه گیری:

تولید محتوا برای مصارف داخلی سازمان و مدیریت این نوع محتوا تخصصی جدا و متفاوت است. نمی‌توان این نوع تولید محتوا را با تولید محتوایی که به منظور بازاریابی، برندینگ و فروش انجام می‌شود یکی دانست. برای کسی که در حوزه بازاریابی محتوایی فعالیت میکند و در این زمینه تجربه دارد الزاما موقعیت شغلی تولید محتوا برای مصارف داخلی سازمان موقعیت مناسبی نیست و این کار به تخصص و تجربه مجزایی نیاز دارد.

کارفرمایان و سازمانها هم باید در نظر داشته باشند هر تولید کننده محتوایی نمی‌تواند در نقش مدیریت محتوای درون سازمانی یا ECM  موثر باشد. اگر در زمینه این نوع تولید محتوا یا مدیریت آن سوالی دارید در بخش کامنتها بپرسید. کارشناسان کافه سئو در اسرع وقت به سوالات شما پاسخ خواهند داد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *