تولید محتوا

هدف از تولید محتوا چیست؟

هدف از تولید محتوا

این روزها زیاد میشنویم که ارزانترین و موثرترین شیوه بازاریابی و افزایش فروش استفاده از بازاریابی محتوایی است. اما محتوا برای اینکه به عنوان ابزار موثری درکنار کسب و کار شما قرار بگیرد باید هدفی را دنبال کند. هدفی همراستا با اهداف کلی کسب و کار شما. پس از اینکه در مقاله قبلی (محتوا چیست؟) تعریف عده ای از بزرگان حوزه محتوا را بررسی کردیم در این مقاله از کافه سئو می‌خواهیم اهداف متنوعی که از تولید محتوا میتوان در نظر داشت را با هم بررسی کنیم. این اهداف را در چهار دسته کلی طبقه بندی کنیم و در نهایت هدفمان این است شما را قانع کنیم که محتوای هدف دار چیزی نیست که در دنیای امروز کسب و کارها به فراموشی سپرد.

1.تولید محتوای شخصی

تقریبا هر کسی که توانایی ارتباط برقرار کردن با سایر انسانها رو داره برای این ارتباط به نوعی محتوا نیاز داره و این محتوا رو خودش تولید میکنه. با این نگاه هر انسان یک تولید کننده محتوا محسوب میشود. اما با ظهور رسانه های دیجیتالی و آسانتر شدن برقراری ارتباط با گستره وسیعی از انسانها، میل به دیده شدن و ارتباط انسانهای زیادی را به چیزی فراتر از انگیزه تولید محتوایی که گفته شد سوق داد. انسانها دیگر فقط برای ارتباطات اولیه انسانی و رفع نیازهای ضروریشون محتوا تولید نمیکنن.

انسانها برای دیده شدن، بیشتر دیده شدن، شناخته شدن و برای مدیریت روابط اجتماعی خود هم محتوا تولید میکنند. چیزی که این وسط و برای ما (به عنوان کسانی که شغل تولید محتوا دارند و نگاه حرفه ای به مقوله تولید محتوا دارند) این مهم نیست که انگیزه انسانها از تولید محتوای شخصی را کشف کنیم. چیزی که برای ما اهمیت دارد این است که بدانیم این شیوه تولید محتوا عموما با اهداف غیرتجاری صورت میگیرد و بتوانیم محتوای شخصی را از سایر انواع محتوا تشخیص دهیم.

2. تولید محتوای درون سازمانی

هر نوع نامه نگاری، تهیه شیوه نامه‌ها، تدوین پروتوکل‌ها، تهیه ویدئوها یا فایلهای صوتی آموزشی برای آموزش کارمندان جدید و … رو میتوان در میان تولید محتوای درون سازمانی دسته بندی کرد. پس هدف بعدی از تولید محتوا را میتوان برای مصارف درون سازمانی در نظر گرفت که مطابق با سیاست هر سازمان و کسب و کار میتواند با سایر سازمانها متفاوت باشد.

تولید محتوای درون سازمانی

3. تولید محتوای مقطعی

گاهی تولید محتوا به عنوان پروژه‌ای مدت دار و با هدف حمایت از کسب و کار در مقطع زمانی خاص انجام میگیرد. در زیر و برای روشنتر شدن موضوع اهداف متنوعی را که برای پروژه های تولید محتوای کوتاه مدت می‌توان در نظر گرفت با ذکر چند مثال توضیح میدهیم.

  • معرفی یک کسب و کار جدید

فر کنید به تازگی رستورانی گیاهی راه اندازی کرده اید و در این مقطع زمانی فقط میخواهید به مخاطبان هدف خودتان اعلام کنید که شما هم در این صنف وجود دارید. یکی از بهترین راهها پیدا کردن انجمنهای افراد گیاهخوار در سایتها یا پیجهای اینستاگرامی یا کانالهای تلگرامی و اعلان افتتاح رستوران جدیدتان است. طبیعتا برای اینکار شما به محتوایی نیازمندید که در این صفحات قرار دهید و از طریق آن کسب و کار جدید خود را معرفی کنید.

  • افزایش فروش محصول

این مثالمون هم مربوط به خوردنیهاست. اگر با خوندن این مثالها گشنتون شده و میخواین برین سر یخچال اول مقاله رو تموم کنید بعد. فرض کنین شما یک رستوران غذاهای دریایی دارین و یکی از غذاهاتون ساندیچ غذاهای دریایی هست ولی چون مردم آشنایی زیادی با این غذا ندارن فروش این غذاتون نسبت به غذاهای دیگه کمتر هست. به سادگی و در مقطع زمانی محدودی میتوانید محتوایی برای معرفی این ساندویچ‌ها تولید کرده و در شبکه های اجتماعی مرتبط و حتی داخل رستوران و برای مشتری‌های فعلیتان این محتوا را ارائه دهید و به این ترتیب فروش این غذا را افزایش دهید.

موارد زیر نیز اهداف دیگری هستند که میتوان با تولید محتوای مقطعی یا پروژه‌ای به آنها دست پیدا کرد.

  • معرفی یک کتاب جدید توسط نویسنده آن در یک روزنامه محلی
  • تولید محتوای بنری در فضای دیجیتال یا فزای فیزیکی برای اعلان روز افتتاحیه یک رستوران یا نمایشگاه کتاب
  • معرفی محصولات یک کارخانه از طریق کاتالوگ
  • برندینگ برای یک کارخانه از طریق پخش یک تیزر

4. تولید محتوای همیشگی

برخی کسب و کارها با توجه به منابعی که در اختیار داردند و اهدافی که دنبال میکنند و پرسونای مخاطبشان به محتوا به عنوان ابزاری همیشگی نگاه میکنند. در این نوع نگاه به تولید محتوا هم دو حالت میتوان تصور کرد.

حالت اولی که محتوا ابزاری در کنار کسب و کار است. مدل درآمدی کسب و کار بر اساس فروش محصول یا خدمات خاصی است و با تولید محتوا می‌خواهد به بازاریابی، فروش و یا برندسازی خود کمک کند.

مثالهای زیر می‌توانند این نوع نگاه به تولید محتوا را برای شما شفاف تر کنند.

  • اکانت اینستاگرام یک کافی شاپ یا رستورانپ
  • وبسایت یک مشاور خانواده یا مشاور حقوقی
  • وبسایت یک کارخانه تولید لوله

حالت دوم تولید محتوای همیشگی این است که محتوا محور کسب و کار باشد. به این صورت که مدل درآمدی کسب و کار برپایه محتوا بنا شده باشد و بدون تولید محتوا کسبو کار معنای خود را از دست بدهد. مثالهای زیر همگی از این نوع تولید محتوا میباشند.

  • فروش فایلهای آموزشی (وبسایتی مانند فرادرس یا کورسرا)
  • سایت خبری
  • فروشگاه‌های اینترنتی

جمع بندی

در این مقاله چهار نوع کلی تولید محتوا را باهم بررسی کردیم و برای هر کدام مثالهایی برای شفاف تر شدن موضوع آوردیم. احتمالا اکثر مخاطبان کافه سئو افرادی هستند که از محتوا به طریق سوم و چهارم می‌خواهد استفاده کنند.  به صورت خلاصه میتوان گفت هدف از تولید محتوا در نوع نگاه سوم و چهارم موارد زیر می‌باشد.

  • آگاهی بخشی برایِ شناساندن کسب و کارتان
  • افزایش ترافیک وب سایت، کسب مشتری جدید و افزایش
  • حفظ مشتری، وفادار ساختن مخاطبان به برند و مدیریت ارتباط با مشتری

هرچند در این مقاله از سری مقالات بازاریابی محتوایی کافه سئو سعی کردیم مهمترین اهدافی را که میتوان از محتوا انتظار داشت بیان کنیم اما همانطور که احتمالا حدس میزنید اهدافی که از تولید محتوا میتوان دنبال کرد هیچ محدودیتی ندارند و میتوان بیشمار هدف برای تولید محتوا لیست کرد. به نظر شما چه اهداف دیگری را میتوان از تولید محتوا دنبال کرد که در این مقاله به آنها اشاره نشده است؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *